Spring naar inhoud

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Introduceer een netwerk met mini-buslijnen

Door: Paul de Bruijne
26 november 2020

In Hongkong heeft bijna niemand een auto. Veel mensen nemen de mini-bus. Een mini-bus rijdt op vaste routes en je betaalt een vast tarief

Een mini-bus rijdt op één van de vaste minibusroutes en wordt bestuurd door een "eigen-rijder". Als er veel vraag is op een bepaalde route (bijvoorbeeld naar het strand met mooi weer) dan verschijnen daar vanzelf meer mini-bussen omdat er voor de bestuurders wat te verdienen is.  In de ochtend blijkt een andere route weer populair bijvoorbeeld omdat mensen naar hun werk gaan en dan gaan de bestuurders van de minibussen op die route rijden. Je betaalt een vastgesteld tarief van bijvoorbeeld 1,50 voor een ritje. Er passen maximaal 19 passagiers in. De mini-bussen hebben vaste routes met haltes, maar als het een dag regent en niemand wil naar het strand dan zul je op de route ook weinig of geen mini-bussen tegenkomen. Het grote voordeel is de flexibiliteit. Hoe vaak rijdt er niet een lege stadsbus rond terwijl op dat moment niemand zin heeft om de bus te nemen? In Hong Kong is dit het derde vervoersmiddel na metro en de gewone bus. En dat is al decennia zo. Waarom hebben wij nog geen minibussen met ondernemers als bestuurder? Met een vergunningenstelsel zou de provincie voorwaarden kunnen stellen, bijvoorbeeld aan de veiligheid, of als het een succes blijkt te eisen dat de minibussen elektrisch zijn. Meer info: http://www.16seats.net/eng/. Met een app of online kun je informatie over een specifieke route of dienstregeling vinden: http://www.16seats.net/eng/rmb/r_h03.html
https://www.hongkongextras.com/_minibus_public_light_bus.html

Argumenten

Argumenten voor

Nog geen reacties geplaatst

Argumenten tegen

kapitein Eddie | 3 december 2020 15:20

wel een creatief idee, maar hoe ga je winst maken voor de "ondernemer" zodat hij zijn belastingen kan betalen en zijn eigen levenskosten kan betalen? met 1,5 per kaartje, wanneer er vraag is, ga je dat niet redden.

Reageren


Paul de Bruijne | 18 december 2020 06:56

Ik denk dat het idee juist een kans is voor ondernemers! Het is de bedoeling dat de minibussen allen goed bezet rijden, als er weinig vraag is op een route dan is er minder op de route te verdienen en gaat de ondernemer even iets anders doen of rijden op een route waar op dat moment wel vraag is. Als je 30 mensen per uur vervoert heb je toch aardig wat omzet en het is werk waarvoor je niet hoog opgeleid hoeft te zijn. Uiteraard kan een hoger tarief of subsidie onderzocht worden. In HK werkt het!

Reageren


Login om verder te gaan




refresh

Cancel