Door te kiezen voor een standaard landcontainer (principe zeecontainer) maak je het vrachtvervoer flexibeler en efficiënter inzetbaar.
Nationaal vrachtvervoer rijdt nog steeds ca. 25% leeg rond. Door te kiezen voor een standaard landcontainer, zoals het principe van de zeecontainer, maak je het vrachtvervoer flexibeler en efficiënter inzetbaar.
Als de standaard landcontainer ongeveer een halve zeecontainers wordt, dan kan men bestelbusjes, uitgevoerd met alleen een bestuurderscabine en laadplatform, in de steden laten rijden met een landcontainer.
Buiten de steden bij geautomatiseerde laad/los platforms of distributiecentra kan men snel landcontainers van vrachtwagens overzetten op de bestelbusjes, en andersom. Geen vracht op pallets overladen, dus goedkoper.
Ook de vrachtwagens hebben vanzelfsprekend alleen een bestuurderscabine met een laadplatform, plus aanhanger, en kunnen meerdere landcontainers vervoeren.
De landcontainers zijn er in allerlei types: opslag, speciale, geïsoleerde en open top enz. Zo kan men flexibel beladen en vracht bundelen.
Door samenwerking via een landelijk ICT-systeem voor landcontainers kan men het leeg rondrijden van vrachtvervoer makkelijker tegengaan.
Indien er toch geen retourvracht is dan rijdt het bestelbusje of de vrachtwagen zonder container. In vergelijking met traditioneel vervoer, met gefixeerde opbouw, is dit een stuk lichter. Leeg rondrijden geeft nu minder uitstoot van schadelijke gassen. De achtergebleven landcontainer haalt men pas op als er weer vracht in zit.
Stel dat het leeg rondrijden met inzet van een systeem voor landcontainers met 10% omlaag kan, dan betekent dat minder vrachtwagens op de wegen en minder uitlaatgassen - en meer efficiëntie voor de vervoersbedrijven.
Nadeel: opstartkosten productie landcontainers.
Voordeel: goedkopere bestelbusjes en vrachtwagens zonder gefixeerde opbouw.