Spring naar inhoud

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Cirkeltrajecten voor treinen

Door:
30 december 2020

De stoptreinen moeten bij de hoofdstations doorrijden naar een volgend hoofdstation zodat niet overgestapt behoeft te worden.

Slimmer reizen in Zuid Holland.
 
De vraag van de provincie Zuid Holland:
 
"Hoe zijn plaatsen in Zuid Holland goed bereikbaar en hoe kan men snel, veilig en duurzaam reizen?"
 
Waar ligt het probleem bij het openbaar vervoer:
 
In het Groene Hart rijden intercity's en Sprinters op de treintrajecten. 
De intercity's vervoeren reizigers snel tussen hoofdstations. Hier is geen verandering nodig.
 
Anders is het gesteld met de stoptreinen (Sprinters). Deze treinen rijden niet verder dan verschillende hoofdstations bijv. tot Rotterdam CS, Den Haag CS, Leiden CS, Gouda CS en Alphen a.d. Rijn etc. Daar moet weer overgestapt worden op vaak een andere stoptrein om een tussenliggend station te bereiken hetgeen onnodig tijd kost en niet comfortabel is waardoor reizigers gebruik gaan maken van ander vervoer zoals de auto.
 
Oplossing:
Het creëren van zgn. circeltrajecten.
De stoptreinen moeten bij de hoofdstations doorrijden naar een volgend hoofdstation zodat niet overgestapt behoeft te worden. Dit kan op de manier zoals bijvoorbeeld bij de Circle line van de Londense metro; laat de treinen in een cirkel rondrijden. 
De treinen moeten wel in beide richtingen rijden. 
Voorbeeld: er kan een trein rijden op het circeltraject van Gouda naar Alphen, vervolgens door naar Leiden CS, Den Haag CS en weer naar Gouda. Er worden dan 20 stations met elkaar verbonden t.w. Gouda, Waddinxveen Triangel, Waddinxveen, Waddinxveen Noord, Boskoop Snijdelwijk, Boskoop, Alphen, eventueel in de toekomst Hazerswoude, Leiden Lammenschans, Leiden, Leiden De Vink, Voorschoten, Mariahoeve, Laan van NOI, Den Haag CS, Voorburg, Den Haag Ypenburg, Zoetermeer, Zoetermeer Oost en Zoetermeer Lansingerland.
De Sprinters, die nu op die trajecten rijden, zijn dan overbodig.
 
Binnen Zuid Holland kunnen meer van deze cirkeltrajecten bedacht worden bijvoorbeeld Den Haag CS, Gouda, Rotterdam CS, Den Haag CS (17 stations).
Dit cirkeltraject kan men eventueel combineren met de hierboven beschreven lijn Den Haag CS, Gouda, Alphen, Leiden, Den Haag CS. 
 
Voordelen:
De cirkeltrajecten:
- verbinden veel plaatsen (stations) zijn met elkaar
- maken stations vanuit een ander station goed bereikbaar, 
- zijn snel (niet overstappen), Wel wordt de snelheid beperkt door de vele stops.
- zijn veilig (geen ander verkeer), 
- zijn duurzaam (elektrisch)  
- zijn comfortabel (men kan blijven zitten en geen wachttijden op tochtige stations)
- geen hardlopende reizigers op de perrons die zich haasten om een volgende trein te halen 
  (gevaar voor vallen op trappen). 
- betrouwbaar.Doordat de treinen in 2 richtingen rijden is bijv. bij een storing een station altijd
  bereikbaar, je kiest er dan voor om in omgekeerde richting te rijden.

Argumenten

Argumenten voor

Nog geen reacties geplaatst

Argumenten tegen

Nog geen reacties geplaatst

Login om verder te gaan




refresh

Cancel